سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجازات رابطه نامشروع

مجازات رابطه نامشروع و زنا

اسلام به منظور جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و فردی به حدود روابط بین زن و مرد تاکید فراوان کرده است. قانون گذار بر اساس شرع و شرایط اجتماع جرائمی را برای آن‌ها پیش بینی نموده است. در نظام حقوقی ما چنانچه زن و مردی که با هم ازدواج نکرده‌اند وارد رابطه شوند، مرتکب جرم شده اند. این روابط نامشروع در مجازات اسلامی تحت عنوان مجازات رابطه نامشروع ، زنا و دون زنا دسته‌بندی می‌شوند. در عرف این اصطلاحات عنوان شده به جای یکدیگر استفاده شده و بعضا عبارات مترادف تلقی می‌شوند، در حالی که هر کدام از آن‌ها تعاریف مختلف داشته و طبق قانون مجازات‌های مختلفی برای آن‌ها تعیین شده است. از این رو در این مقاله به شرح عبارات رابطه نامشروع، زنا و دون زنا خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به اطلاعات در خصوص نحوه برخورد با تهدید کلامی یا با سلاح مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.هر گونه رابطه خارج از حد و منافی عفت، بین زن و مردی بیگانه که علقه زوجیتی میان آن‌ها وجود ندارد و به هم محرم نیستند، رابطه نامشروع گفته می‌شود. رابطه نامشروع انواع مختلفی داشته و بسیار گسترده است. به عنوان مثال ممکن است روابط نامشروع در فضای مجازی اتفاق بیافتد.چنانچه رابطه نامشروع بین مردی با دختر دوشیزه برقرار شود، یعنی دخول صورت نگیرد، در این صورت تنها مجازات اشاره شده در فوق شامل هر دو فرد می‌شود.
اما چنانچه دختری دوشیزه باشد و دخول صورت گیرد: اگر دختر به زنا راضی نبود و بالاجبار راضی به برقراری رابطه شده باشد، در این صورت نه تنها مجازات اعدام برای مرد متجاوز در نظر گرفته می‌شود، بلکه محکوم به پرداخت مهرالمثل می‌شود.
مهر المثل به مهریه ای گفته می شود که بر اساس وضعیت ظاهری، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی و… دختر تعیین می‌گیرد.
اما در صورتی که زنا با رضایت دختر انجام شده باشد، در این صورت مهر المثل برای وی تعلق نمی‌گیرد و مجازات دختر و پسر 100 ضربه شلاق خواهد بود.
برخی از افراد که با سوالات زیادی در مورد روابط نامشروع و زنا روبرو هستند، به دلیل دوری راه در مناطق دور افتاده، دسترسی به مراکز مشاوره حقوقی ندارند. این افراد می‌توانند از مشاوره حقوقی تلفنی که توسط برخی موسسات به صورت بر خط و آنلاین ارائه می‌شود، استفاده کنند.
در مجازات جرم زنا، قابلیت تخفیف مجازات، تعلیق اجرای مجازات و تعویق صدور حکم وجود ندارد. در حالی که در رابطه نامشروع می‌توان صدور حکم را به تعویق انداخت و اجرای مجازات را تعلیق کرد.
در زنا شرایط احصان (شوهر دار بودن زن و امکان بر قراری رابطه جنسی با همسر) بر میزان مجازات فرد تاثیر گذار است، در حالی که در رابطه نامشروع دون زنا، احصان تاثیری بر میزان مجازات ندارد.
یکی دیگر از تفاوت‌های بین رابطه نامشروع و زنا، در مرور زمان اجرا است. بدین معنی که بعد از گذشت مدت زمان معلوم، امکان اقامه دعوا در دادگاه وجود ندارد. زنا از جرایم حدی است و هر چه قدر هم از مدت آن گذشته باشد، امکان طرح شکایت از رابطه نامشروع زنا وجود دارد. اما در مورد رابطه نامشروع دون زنا، بعد از گذشت هفت سال از زمان وقوع جرم، امکان اقامه دعوا در دادگاه وجود ندارد.
نحوه اثبات رابطه نامشروع دون زنا و زنا با یکدیگر متفاوت است.